Paperino Surfista

lunedì 9 dicembre 2013

Tu vivi nel mondo di San Tommaso - You live in Saint Thomas' world,non teca rammemorante - recollection no display case

TU VIVI NEL MONDO DI SAN TOMMASO
YOU LIVE IN SAINT THOMAS'WORLD
non-teca rammemorante
recollection no-display case




(English below)


He's a real Nowhere Man, sitting in his Nowhere land, making all his Nowhere plans for nobody..."


"Nowhere man" è una canzone dei Beatles apparsa nell'album "Rubber Soul" del 1965; fu introdotta anche nel film "Yellow Submarine" quando il gruppo musicale incontra il personaggio di Jeremy Hillary Boop in Nowhere Land. L'uomo che non c'è da nessuna parte ricorda molto lo scemo sulla collina: elucubra piani per nessuno, non ha nè opinioni nè un punto di vista, ma è ciò che lo rende libero. E' ciò che lo separa da tutti ed al contempo lo rende uguale agli altri. Può darsi che Nowhere Man sia l'uomo prima del peccato originale? John Lennon disse che scrisse la canzone pensando a se stesso. Fu scritta dopo essersi scervellato per cinque ore, mentre cercava di comporre un'altra canzone per l'album "Rubber Soul". Lennon disse alla rivista Playboy : " Passai cinque ore quel mattino cercando di scrivere una canzone che non avesse nessun significato e fosse decente. Alla fine lasciai perdere e mi stesi un pò. Fu allora che arrivò "Nowhere man", sia la musica che il testo, tutto appena mi stesi."
"Nowhere man" is one of the Beatles' songs that appeared in the album "Rubber Soul" in 1965. The song appears in the film Yellow Submarine, where the Beatles sing it about the character Jeremy Hillary Boop after meeting him in the "nowhere land". The Nowhere Man is a lot like the Fool On The Hill. He is making all of these plans for no one, has no opinion or point of view, but that is what makes him free. It is what isolates him from everyone, and at the same time, makes him like everyone else.  Could it be that the nowhere man is Man before the original sin?
Lennon claimed that he wrote the song about himself. He wrote it after racking his brain in desperation for five hours, trying to come up with another song for Rubber Soul. Lennon told Playboy magazine:
"I'd spent five hours that morning trying to write a song that was meaningful and good, and I finally gave up and lay down. Then 'Nowhere Man' came, words and music, the whole damn thing as I lay down".


Peter Pan e l' Isola che non c'è - Peter Pan in Neverland



Peter Pan, personaggio creato da James Matthew Barrie nel 1904: non ha l'Ombra e vive sull'Isola che non c'è. Peter rifiuta la sua proiezione, le sue responsabilità, si sente libero, attraverso la sua immaginazione: coltiva eternamente il fanciullo che è in sè. La parabola di Peter Pan si tradurrà nel libro "Il tamburo di latta" (1959) di Gunter Grass: il protagonista, Oskar Matzerah, decide all'età di tre anni di non crescere più. Peter Pan è una delle chiavi di lettura di questa non-teca: osserva divertito e spensierato tutto dall'alto sulla sua Isola che non c'è sospesa nel nulla, incombente sopra l'effige di Carmelo Bene.
Peter Pan is a character created by Scottish novelist and playwright James Matthew Barrie in 1904. A mischievous boy who can fly and who never ages, Peter Pan spends his never-ending childhood having adventures on the small island of Neverland as the leader of his gang. Peter rejects his Shadow, his projection, his responsibilities; he feels free and through his imagination eternally nurtures his childhood. Peter Pan's metaphor will turn into Gunter Grass' "Tin drum" (1959): the main character, Oskar Matzerah, at the age of three decides he won't grow anymore. Peter Pan is one of the keys to the interpretation of this no-dislay case; he observes everything from on high, on his Neverland suspended into thin air, amused and carefree.




In questa teca  risiede un messaggio di negazione della realtà in favore di una realtà utopica, della fantasia, dell'immaginazione. E' una riflessione su cosa affermiamo che ci sia, su come lo definiamo. Potremmo dire che non esiste la Terra, che non esiste l'essere umano: come li definiamo, come li dimostriamo? Qual'è il fondamento logico dell'esistenza, come si può dimostrare che l'Essere c'è? Sostanzialmente manca ancora la verifica di un'ipotesi. Quasi tutta la nostra logica è il tentativo di formulare un'ipotesi sulla realtà, se un fenomeno è così come lo si descrive. Ad ora la tecnica è ciò che ci permette di avvalorare un'ipotesi, la tecnica asservita ai nostri scopi: costruire una casa, avere più cibo, modificare il corpo umano,...Nella "Critica della Ragion Pura" Kant afferma che il noumeno non si vede: noi della realtà osserviamo il fenomeno attraverso i sensi ed attraverso il pensiero. Cos'è la realtà non lo possiamo sapere. Ad esempio, i colori: noi esseri umani li vediamo così come li vediamo, ma non sappiamo se esistono o come li percepiscono i gatti, le mosche, i rettili. Il colore ha colore? Abbiamo un senso, la vista, un suo organo, gli occhi: ma potremmo anche avere un altro tipo di organo percettivo che ci porterebbe altre sensazioni. I nostri sensori sono gli occhi, le orecchie, la lingua, il naso, il tatto: ma i nostri sensori sono diversi da quelli delle altre specie e/o potremmo averne altri. L'essere umano può percepire la realtà solo in relazione ai suoi peculiari organi di senso.
Il pensiero è un sistema di comprensione della realtà basato su ipotesi: la realtà non ha nessun fondamento logico, ci sono solo ipotesi sulla realtà. Noi viviamo in un mondo puramente ipotetico: abbiamo oggetti che funzionano sulle nostre teorie e l'unica conferma che abbiamo è l'efficacia.
In this display case lies a message of the negotiation of reality in favour of a utopian one, of fantasy, of imagination. It's a reflection on what we claim to be, on how we define ourselves. We could claim there is no earth, no human beings, as we are used to define them and how we represent them. What is the ratio of existence, how can we prove that the Being is there? Basically, there is still no verification of what is just an hypotesis. Almost all of our logic is the attempt to formulate an hypotesis about reality, if a phenomenon is as we describe it. Now the technique is what allows us to validate an hypotesis; the technique subservient to our purposes: build a house, have more food, change the human body...In the "Critique of pure reason", Kant argues that you can't see the noumenon: we can only see the phenomenon of what we call reality through the senses and through the thought. What is the Reality we can not know. Take the colors, for instance: by assumption we define them and give them a name, but we can't be sure that they exist; we cannot know if animals perceive them, how they perceive them, if we know all the colors of reality, and so on...We have only five senses and through them we have a perception, and this perception is what we call reality. If we had others organs of perception our idea of reality would change, like if we had the sensors of other species, like the reptiles or the fish. Human beings can perceive reality only in relation to our peculiar sense organs. 
The thought is a system of understanding based on the assumption of what we call reality. We live in a hypotetical world: we have objects that work by our theories and the only confirmation we have is their effectiveness.


Un paradosso è un'affermazione, proposizione, tesi, opinione che, per il suo contenuto o per la forma in cui è espressa, appare contraria all’opinione comune o alla verosimiglianza e riesce perciò sorprendente o incredibile o bizzarra. 
A paradox is an assertion, a statement, a thesis, an opinion that, by its own content or by the way it is expressed, seems to be opposite to the common belief or to the verisemilitude, hence turning out to be amazing, or unbelievable, or odd.

assemblage, gesso, fermacarte in plastica, coniglietto in ceramica, Peter Pan Bullyland® n. 735615, fiori in stoffa, placchetta in metallo, in cornice di legno cm. , 2013
assemblage, chalk, plastic paper holder, pottery little rabbit, Peter Pan by Bullyland® n°. 735615, fabric flowers, metal plate, in wooden box cm., 2013

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